Ilona en Jeroen in Zuid-Amerika

Mexiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiico

Het heeft even geduurd, maar nu dan toch ons eerste reisverhaal geschreven op onze laatste dag in Mexico. De Zangeres zonder Naam zei het al: ik wil er altijd blijven wonen! Dat gaat helaas niet, maar we kunnen wel een korte indruk geven van het land. Dus, Mexico =

• 40 keer groter dan Nederland
  • armer dan we dachten: veel mensen verdienen maar 57 pesos (EUR 3,20) per dag
  • rijk aan prachtige Maya steden, verstopt in de jungle. Voor die prachtige uitzichten op de foto's moesten we wel wat over hebben: meer dan 100 treden op een bouwval klimmen. En dan weer naar beneden...
  • lekker warm!
  • Een land waar we voor het eerst hebben gesnorkeld: we hadden meteen een Tortuga aan de haak, als je die voor het eerst ziet is dat echt cool.
  • lekker eten, maar soms komen de tortillas je neus uit. Een beetje Mexicaan eet er trouwens 35 per dag... Het bonenprutje 'frijoles' is overigens niet echt smakelijk.
  • een land met het op een na grootste rif ter wereld: prachtig duiken dus! Padi halen was echter niet zo makkelijk als we dachten: duiken is moeilijk, we begonnen niet echt als pro's. Later kwam dat gelukkig wel goed.
  • het land waar ze de laatste ouderwetse kever geproduceerd hebben: er rijden er dus nog ontzettend veel rond, charmante bolides op de straten dus
  • een land waar ze gigantische supermarkten hebben die vervolgens geen guacemole verkopen... Wat ze hier wel hebben, is chili. Alles met chili. Snoep met chili, ijs met chili, chocolademelk met chili, fruit met chili, popcorn met chili, chips met chili, cocktails met chili en bier met chili.
  • lekker zwemmen in de cenotes, een grotachtige opening in het ondergrondse rivierenstelsel
  • aapjes kijken (in de bomen)
  • aapjes kijken (in het dorp)
  • een land waar de huisarts spreekuur houdt bij de Burger King (Ilona heeft last van haar oren na het duiken, maar dat wordt wel weer beter)
  • een van de groenste landen die we tot nu toe gezien hebben
  • een land waar ze niet alleen voor de toeristen dansen, maar ook zelf nog wat aan folklore doen. Het zoveel jarig bestaan van Merida bracht prachtig gekleden mensen aan het dansen, wij hebben zelf ook nog een dansje gewaagd. Helaas kan iedereen (inclusief de oudste omaatjes) hier zo goed dansen, dat we niet erg veel indruk maakten met onze 1-2 jaar dansles op de middelbare school...
  • een land met goede bussen, ADO Gold is een aanrader - je kunt bijna horizontaal ;-)
  • het land waar we waarschijnlijk de grootste kamer van onze hele reis, het beste ontbijt en de meest aparte dinershow door de gastvrouw en gastheer zullen hebben gehad. De gastheer was overigens ooit een goede vriend van Salvador Dali...

Kortom Mexico = een aanrader!

Dit was dan onze eerste reisverhaal, we hopen dat het niet te lang of saai was! Morgen vertrekken we naar Buenos Aires en kunnen jullie gaan meegenieten van Argentinië: biefstuk, bergen en tango, aqui nos encantramos!

Hasta Luego,

Ilona & Jeroen

Looij

Leuk om wat meer te lezen van jullie reis. Sommige dingen zijn niet op een foto vast te leggen.

Ha ha, altijd weer die smerige bonenpreut! Mexicaanse keuken is idd wat fantasieloos (meer geldt dat niet voor heel Latijns Amerikaanse keuken?). Je gaat je daar serieus afvragen waarom men hier mexicaanse restaurants opent.

Gefeliciteerd met julie PADI! Jammer voor Ilona dat ze last heeft van d'r oren. langzmaren dalen en vaker, maar wel zachtjes 'blazen' bij het klaren.

Veel plezier in Argentinie!

Chantal

Leuk om jullie ervaringen tot nu toe te lezen! Klinkt als een topbegin van jullie reis. Vandaag naar Argentina! Ben heel benieuwd hoe jullie dat vinden!

x tal en ro

Marlous

Hee Jeroen en Ilona! Heel leuk om jullie verhaal te lezen! Toverde een glimlach op m'n gezicht hier op de vrijdagochtend op kantoor...saai dus. ;-) Ziet er heel mooi uit Mexico!
Las dat jullie nu op weg gaan naar Buenos Aires. Weet niet of ik die tip al heb gegeven, maar waar je echt super lekkere biefstuk kan eten: El Desnivel, Defensa 855 in de wijk San Telmo (daar zitten jullie toch?). Het tentje is misschien qua inrichting niet meest romantisch maar het vlees...echt fantastisch!! Ik raad de Bife de Chorizo aan!

Veel plezier!!!

groetjes Marlous

Corine

Leuk om te lezen!! Ik hoop dat jullie nog veel meer verhalen gaan schrijven. Spreekuur bij de Burger King haha briljant

Sophie Looij

Hee luitjes,
Leuk, een verhaal voor de afwisseling! Maarre ik vind dat jullie ook maar es wat langer offline moeten gaan. Bewaar ook wat voor achteraf, en vooral: ervaar de andere kant van de wereld echt aan de andere kant! Of hebben jullie stiekum een beetje heimwee...? Mag ook wel hoor. Straks in Argentinie is er ongetwijfeld een Oranje Bar te vinden ;-)
Veel liefs, hier is de strenge vorstwinter ingetreden!
xSoof

Martijn Morren

Haha mooi om te lezen. De bonenprut is inderdaad niet te pruimen. Maar alles went op vakantie. Hebben jullie de groene tabasco ook geproeft? Dat is sterk spul!!

Goed om te lezen dat jullie het mooi hebben goed hebben gehad daar. Inmiddels zijn jullie alweer bijna terug, maar denk niet dat ik medelijden heb: wat ben ik jaloehoers!!

Groeten, ook van Jeroen, en tot binnenkort!