Ilona en Jeroen in Zuid-Amerika

Bolivia

Hola luitjes!

Het is al weer een tijdje geleden dat we een verhaaltje achterlieten, dus het werd wel weer eens tijd. We zijn op dit moment in Bolivia (La Paz) en staan op het punt om naar de jungle te gaan. Bolivia is een fantastisch land. Het is erg arm, maar het heeft een prachtige natuur. Dat hebben we vooral gemerkt tijdens onze jeeptour door het zuiden van Bolivia. Het was 4 dagen lang genieten van prachtige uitzichten (zie het filmpje) in vrij 'basic' omstandigheden: geen douche, geen elektriciteit, 's nachts 0 graden in de kamer, etc. Wel geweldig eten en een fantastische driver: Panchito. Hij zorgde voor een veilige tour (niet geheel onbelangrijk: een paar jaar geleden zijn nog 14 Israëliërs en japanners omgekomen bij een jeepongeluk), on board entertainment en was het brein achter onze 'special pictures'. Het was ongelofelijk om te zien dat een prachtig rood meer met besneeuwde bergtoppen nog was opgeleukt met honderden flamingo's. Dat geloof je pas als je het ziet. Wat trouwens heerlijk was, waren de 'hotsprings': een heerlijk bad van 38 graden met uitzicht over een prachtig meer en bergen.

Na de jeeptocht zijn we naar Sucre gegaan, waar we een lokale markt hebben bezocht. Overal in Bolivia lopen de mensen nog in klederdracht (ook in La Paz), maar hier was het wel het meest kleurrijk. Prachtige charismatische mensen met de meest uiteenlopende hoofddeksels gekleed in gekleurde poncho's (zie wederom het filmpje). Nu zitten we dus in La Paz, een erg chaotische stad die soms wel en soms niet leuk is. Het is ongelofelijk druk (alle Bolivianen lijken hier te wonen), de stad is een groot verkeersinfarct en overal op straat is het markt. Wat de stad dan wel weer leuk maakt is wederom de folklore en (niet onbelangrijk) je kunt hier goed eten (wat we dan ook gedaan hebben). Oh ja, voor de echte Hollanders onder ons: Bolivia is erg goedkoop dus een goede optie voor een drieweekse vakantie (maar 4 maanden is beter...).

Voor de nieuwsgierigen onder ons: tot nu hebben we het fantastisch naar ons zin samen (al stresst Jeroen soms iets te vaak over tickets, Boliviaanse busmaatschappijen en reisdagen (wat wel lastig is als je lang op reis gaat), hebben we nog (steeds) geen ruzie gehad en zijn we dus bezig aan de reis van ons leven. Oh ja, en we missen Nederland (nog) niet (al heeft Ilona vandaag wel erg veel zin in Nutella & pindakaas en kijkt Jeroen nog steeds trouw naar de Feyenoord-sites...).

Nou, we houden het hier maar even bij, jullie mogen in werktijd ten slotte niet te lang naar onze site kijken. We hopen trouwens dat jullie de filmpjes ook leuk vinden, wij beleven er in ieder geval veel plezier aan om ze voor jullie (en natuurlijk ook voor ons zelf) te maken.

Heel veel liefs,

Ilona & Jeroen

P.S. We lazen over de vreselijke eierschaarste die Nederland teistert en maken ons grote zorgen. Met Pasen in aantocht leven we daarom erg met jullie mee. Het moet daar verschrikkelijk zijn in Nederland, volhouden dus!

Schorrie

Hai Guys, ik sta nu lekker wachtend op de tram op Rotterdam Cs jullie verhaaltje te lezen over Bolivia en droom ook over hitsprings
van 38c.....bewaar jullie filmpje van Bolivia voor zodadelijk op groot scherm op kantoor:)erg benieuwd! Geniet ervan, en bid met ons dat we met Pasen op zoek kunnen gaan
naar eitjes! (en we ze ook zullen vinden!)Xx

marijke

Zo jongelui, zo te zien hebben jullie het erg naar jullie zin. Ik kan het me voorstellen als ik de beelden zie. Prachtig, ik word er een klein beetje jaloers van, alleen een beetje koud te zien aan de mutsen. Dat wordt straks weer wennen in het saaie Nederland. Geniet er nog maar van! De oplossing voor de eierschaarste is gewoon Pasen overslaan.

virginie roeloff

weer een geweldig reisverhaal, ik denk dat ik geweldig zou gaan kopen met al die poncho's, hoop dat je je kunt inhouden, in ieder geval genieten van al dat moois, hier schijnt nu wel de zon, maar voor hoelang? groetjes uit Rotterdam, dikke kus

Wim van Es

Inmiddels hebben we hier allemaal onze abonnementen op reismagazines opgezegd. We kijken nu iedere dag live! Mooi, leuke verhalen! Na het zien van de Bolivia video is Frank een beetje van slag: een hot tub en 3 vrouwen! Cosmin heeft het maar over natural gas :-) Groet vanuit een jaloers Holland (in Den Haag eitjes -ambtenaren- zat!)