Ilona en Jeroen in Zuid-Amerika

Galapagos!

Hola Amigos!!!

En toen was het zover, onze reis naar het paradijs zou gaan beginnen. Eerst met het vliegtuig van Quito naar het eiland Santa Cruz en vandaar meteen metde speedboot naar het eiland Isabella. Na 2 uur door elkaar geschud te zijn kwamen we aan op dit paradijsje. Ons hostal lag aan het strand, het weer was tropisch warm en het bier was koud, kortom perfect dus. We hebben daar reuzeschildpadden in het wild gezien, een tocht naarvulkaan Chicogemaakt (die in 2005 nog is uitgebarsten) en gesnorkeld. Terug op Santa Cruz hebben we onze PADI (die we aan het begin van de reis in Mexico hadden gehaald) voor het eerst gebruikt. Het was even spannend of we konden duiken met Ilona haar oren, maar na een check bij de dokter bleek alles goed en hebben we gedoken bij Pinzon en Nameless Rock. De eerste duik was best makkelijk, we zagen ontelbaar veel vissen, zeeschildpadden, zeesterren en haaien. De tweede duik was meteen een stuk moeilijker, er stond een sterke stroming en er waren veel golven.We moesten met handschoenen duiken zodat we ons aan de rotsen vast konden klampen. We zagen daarbij wel nog een enorme Ray die achtervolgd werd door een spelende zeehond(zie het filmpje) en als klap op de vuurpijl een enorme Hammerhead haai. Na nog wat snorkelen op Santa Cruz begon onze 8-daagse cruise op de Fragata. Een rib uit ons lijf, maar absoluut de moeite waard! Elke dag bezochten we een ander eiland, waarbij we 's morgens na het ontbijt (7 uur) aan land gingen om talloze vogels (zoals fragatvogels, pellikanen, albatrossen, ooievaars, flamingo's, rode/blauwe/Nazca boobies) en nog meer zeeleeuwen te zien. Wat vooral leuk was, was dat het broedseizoen al een tijdje bezig is en dat we dus veel baby dieren en broedende dieren zagen. Het is ongelofelijk hoe dichtbij je bij alle dieren kunt komen, ze zijn nergens bang voor en reuze nieuwsgierig. Ze poseren netjesvoor foto's en je moet echt oppassen dat je niet over ze struikelt! Zeker de baby zeeleeuwen willen graag met je spelen, maar je mag ze niet aanraken anders worden ze door hun moeder verstoten. Na het bezoek aan zo'n eiland gingen we dan snorkelen met veel tropische vissen, zeeschildpadden, haaien, pinguïns, rays en nog meer zeeleeuwen. Vooral de zeeleeuwen zijn erg leuk om mee te snorkelen, ze spelen graag met je en zwemmen dan constant op je af en om je heen... Na de lunch stond steeds een nieuw eiland en een nieuwe snorkeltocht op het programma. Tussen alle activiteiten door konden we een beetje relaxen op het zonnedek (wel goed smeren, het was bloedheet en je verbrand reuzesnel, zeker Ilona...). We hadden een leuke gevarieerde groep, met als uitschieter een Duitse Canadees van 92 (!) die in 1936 nog aan de Olympische Spelen in München heeft meegedaan en daar de hand van Jesse Owens nog heeft geschud (hij wel...). Hoewel 8 dagen lang lijkt, vlogen ze voorbij en zitten we nu al weer in Quito klaar om straks de toeristische die de evenaar is geworden te bezoeken. We zijn benieuwd welke kant het water straks op draait...